Pelastusala viehättää monia – lue vinkit alalle hakeutumiseen

Palomies tai pelastusalan henkilö on se, jota ensimmäisenä kiitetään ja arvostetaan suuressa onnettomuudessa. Heidän tehtävänsä on toimia ja huolehtia turvallisuudesta silloin, kun muut eivät siihen kykene. Pelastusala on haastava, mutta palkitseva ala, jonka arvostus on edelleen huippuluokkaa. Alalla voit työllistyä esimerkiksi palomieheksi tai pelastajaksi. Se liittyy läheisesti turvallisuusalaan, jolla toimivat poliisit, rauhanturvaajat, sotilaat ja vaikkapa henkivartijat. Myös uralla edistymismahdollisuudet ovat kohtuulliset. Esimerkiksi palomiehenä työskentelevä voi suorittaa ammattikorkeakoulussa insinöörin tutkinnon. Kun pelastusala kiinnostaa, helpoin tie alalle on kuitenkin ammatillinen perustutkinto. Suoraan peruskoulusta voi päästä suorittamaan turvallisuusalan perustutkintoa. Esimerkiksi pelastajan tutkinto kuitenkin vaatii joko aiemman ammattitutkinnon tai lukiotaustan. Lisäksi pelastusalasta kiinnostunut voi opiskella hätäkeskuspäivystystä tai tutustua turvallisuuspuolen opintoihin. Korkeamman asteen opintoja voi suorittaa yliopistossa poliisi- tai turvallisuusalaan liittyen tai ammattikorkeakoulussa. pelastusalan järjestöt auttavat kehittämään jäsentensä taitoja, huolehtivat heidän eduistaan ja tarjoavat tukea virastoille esimerkiksi koulutusten ja vapaaehtoistoiminnan muodossa. Alasta innostunut voikin tutustua näihin järjestöihin ja heidän toimintaansa ja suorittaa esimerkiksi erilaisia kursseja, jotka voivat auttaa alalle suuntautumista ja täydentää jo suoritettua koulutusta.

Pelastusala tarjoaa monia ammattimahdollisuuksia