Kaluston huoltaminen

Jotta pelastustoimiin oltaisiin aina valmiina, tulee kalustoa huoltaa säännöllisin väliajoin. Kaluston huoltamiseen kuuluu se, että esimerkiksi autoista pidetään hyvää huolta. Jos aloitetaan perusasioista, niin renkaiden kunto täytyy tarkastaa säännöllisin väliajoin. Myös teknisen puolen tulee olla kunnossa. Yleisimpiin huoltokohteisiin kuuluu myös öljyn määrän tarkastaminen. Öljyä voi tarvittaessa lisätä ja se pitää muistaa vaihtaa suodattimineen noin 15 000 kilometrin välein. Ilmansuodatin kannattaa vaihtaa samalla, kun vaihtaa öljytkin. Nämä ovat niitä tärkeimpiä huoltokohteita, joita Pelastusliitto kalustoilleen tekee. Koska varat ovat tiukalla, eikä kaikkeen ole suurta budjettia, joutuu esimerkiksi auton varaosissa säästämään monesti. Varaosat saakin edullisempaan hintaan netistä esimerkiksi osoitteesta http://www.autojenvaraosat.fi/. Suomen talvet luovat haastavan ympäristön, joten on tärkeää, että pelastajat ovat valmistautuneet kaikkeen. Mitään ei saa jättää sattuman varaan, sillä usein tehtäville lähdetään aivan yllättäen. Kun kalusto on kunnossa, apua tarvitsevat voivat luottaa siihen, että Lapin läänin Pelastusliitto saapuu paikalle mahdollisimman nopeasti. Voimmekin suositella kaikille kansalaisille sitä, että autoista pidetään huolta. Näin voidaan ehkäistä monia onnettomuuksia. Esimerkiksi renkaiden kunnon tarkastaminen ja asianmukaisten talvirenkaiden käyttäminen ehkäisevät huonoista renkaista johtuvia kolareita ja muita tiellä sattuvia onnettomuuksia.

Kun kalusto on kunnossa, pelastustehtävät sujuvat hyvin