Huoneistopalo voi alkaa kynttilästä

Huoneistopalo on Suomen kodeissa tappava vierailija. Tilastojen mukaan Suomessa yli 95 prosenttia kuolemaan johtaneista tulipaloista syttyy asuinympäristössä. Mitkä sitten altistavat palotapaturmiin nimenomaan kotioloissa? Yksi tekijä on ehkä valheellinen tunne turvallisuudesta. Ihmiset mieltävät nimittäin kotinsa yleensä turvalliseksi paikaksi. Näin ei kuitenkaan ole. Koti on erityisen otollinen paikka tulipaloille. Kotona on paljon erilaisia sähkölaitteita, joihin voi tulla vikoja. Näitä sähkölaitteita ei myöskään aina muisteta huoltaa asianmukaisesti. Samoin kotona on erilaisia lämmönlähteitä, joista tulipalovaara liittyy erityisesti puulämmitteisiin tulisijoihin, kuten esimerkiksi uuneihin ja takkoihin. Syksyllä ja talvella myös kynttilät muodostavat vaaratekijän. Ihmiset unohtavat valitettavan usein sen, että kynttilöitä ja tuikkuja ei saa koskaan jättää palamaan vartioimatta. Usein huoneistopalo saakin alkunsa niin vaarattomalta vaikuttavasta kynttilästä. Tulipalo voi alkaa myös saunasta, jota käytetään vaatteiden kuivatukseen. Sauna ei missään tapauksessa sovi pyykkien kuivatukseen. Tulipalon alkulähde saattaa sijaita myös kodin ulkopuolella. Ovenpielessä tai parvekkeella oleva tuhkakuppi tai roihu on koitunut monen huoneiston ja samalla ihmisen kohtaloksi. Ulkorakenteissa tuli voi kyteä pitkään ja levitä kenenkään huomaamatta sisärakenteisiin. Huoneistopalojen ehkäisyssä tärkeää olisi muistaa ennaltaehkäisy. Tähän kuuluu sähkölaitteiden asianmukainen käyttö ja ylläpito sekä tietenkin toimivat ja oikein sijoitetut palohälyttimet.

Huoneistopalo alkaa usein kynttilästä